Söndag..

Det va en tid sen jag skrev nåt här, o det har ändå hänt en del fast ändå inte så mkt..
Ville är som vanligt  :D  duktig o blir större, dock har han fått lite kissmedicin så att han inte samlar på sig alltför mkt vätska, för det samlar sig gärna i lungorna o det är inge bra..  Idag är han i vecka 30+1 o är imorgon 7 veckor gammal. Vikten idag va 1320 gram efter lite kissmedicin. Igår mättes han 37 cm lång och 25,5 cm runt huvudet. Han har fått lite puffar på CPAPen i natt. Annars finns det inte mkt att berätta om honom nu, allt flyter på..
I fredags gick jag upp 06.00 för att hälsa på Ville o sedan 07.24 sätta mig på bussen ner till resecentrum o därifrån ta bussen till Gislaved!
Fy faan va härligt det va att komma hem.
Hoppade av vid hotellet o gick in för att hälsa på Lotta (min moster) o fick även i mig lite frukost.
Sedan gick jag hem.
Hem till våran fina, nästan helt färdiga lägenhet.
Jag tog mig en dusch o njöt fullständigt av att vara hemma.
Sedan krånglade jag ner cykeln o cyklade bort till Familjen Svensson för att träffa våran älskade lilla hund.
Rambo!!!
Vilken känsla, nästan sju veckor sen vi sågs sist.
och ja, jag började gråta.
Som bara den.
Han va helt slut sen Rambo.  :)
Mamma, Tommy o Mathilda kom med thai nasigoreng, gott!
Karin o jag gick sen o handlade lite popcorn o Ramlösa o satte oss sen hemma hos mig för att kolla på film.
"Pojken i randig pyjamas"
tror jag den hette.
Sevärd film, men mycket sorglig.
Efter att hon cyklat hem så va inte jag riktigt trött ännu så kollade på
"I am Sam"
som gick på tv.
O helt plöstligt så försvann alla kanaler, suck, fick söka om o sedan la jag dom i ordning, störande annars.
Gick o la mig nån gång runt tre o hade väldiga problem o sova, ensam va jag ju.
Men det gick tillslut.
Lördag morgon o jag o mamma hade bestämt oss för hotell frukost så vid tio va jag där.
Lördag o Gisledagarna vilket betyder KarnELEVal.
Men det va i år inget att ha tyckte jag, hoppas ingen som läser tar åt sig.
2009 o BF va egentligen inget att ha, men kul hade vi. :)
Träffade Iaa oxå, saknar dig.
Detta blev ju ett helt inglägg om exakt vad jag gjorde hemma.
haha.
Ja ja, på lördagen åkte jag med Mamma o Tommy till Jönköping igen.
Fick förresten ett samtal från radiotjänst som är jävligt snabba på att ringa när man flyttat o gjort adressändring. Men förklarade läget o jag tror jag slipper betala ett tag..
hihi..
Ne nu ska jag gå in till mina pojkar igen, får bli bilder i ett annat inlägg, jag är lat o det tar lång tid med detta internet.
Det är ju förresten morsdag idag. Så vi gjorde tacos. Alltid nåt. :)
/Manda
För 7 veckor sen började allt..

6 veckor

Idag är Ville 6 veckor o väger 1160 gram, han växer o det är så fantasktiskt, älskar den lilla knodden mer o mer om det ens går. Hans fötter är så gosiga :). Idag har han varit ute hos mamma på förmiddagen i tre timmar o vi sov båda som stockar, nu myser han med pappsen.
I lördags kom hela familjen hit, inksusive älakade mormor o morfar.
Dom hade med massa presenter o jag kände mig som tio igen.
Underbart.
Till och med från bror o syster fick jag presenter, o mathilda som inte ens fått nåt av mig trotts att hon fyllde hela 18 år. sorry, mrn det kanske kommer en en annan dag, när jäävla försäkringskassan räknat ut vad jag ska få.
Av syster fick jag en svart arm klocka med strass.
Av Oscar en ny fin o bra dammsugare, Oscar har valt för att det ska va så rent så hemma när Ville kommer hem.
Av mamma med familj fick jag en ryggsäck, vit snygg Björn Borg. Smidigt när man går o handlar eller så.
Av mamma själv fick jag ansikts rengöring, the o en fin tunika o kofta.
Av mormor o morfar fick jag lite fickpengar :).
Det behövs nu!
Efter presentöppning åkte vi alla 8 personer i samma bil ner till stan o käkade gott på restaurang
"En Italieranre o en grek".
Gott som bara den.
Tack för en underbar dag!
Jag älskar er alla!
Igår åt vi hotell frukost på "Stora Hotellet" här i jönköping. Åt ihop med Anna som precis gått av natt passet.
Trevligt o gott var det.
På eftermiddagen kom Farbror Toni med sambon Lisa o hälsade på Ville första gången.
Han va liten tyckte dom, men mamma o pappa tycker att du är stor. :)
Ville mår fortsatt bra, men andas ofta ganska yttligt o när han sover kan han glömma bort att andas så då plingar det. Det är ju en annan sak när han har puff intsällning på CPAPen då påminner den ju honom. Men alltså ionget oförändrat med Ville mer än att han får lite mer mat, 27ml var tredje timma men ökas ikväll eller i natt igen. Villes mamma däremot har nån konstig känsla i magen. Nervös över nåt, men vet inte vad. O så känner jag nån sorts skam. Skäms över att jag inte lyckades vara gravid som alla andra. Älskar min gosse absolut inte honom jag skäms över utan mig själv. Vill inte visa mig hemma, vill inte se alla medlidande ledsna blickar. O nu kanske jag inte ens kommer amma mitt barn som folk tjatar om hela tiden ammning hit o ammning dit. jag pumpar o pumpar, men snart kommer det inget längre. Fick the av mamma, men vet ju inte ifall det funkar. Vi får se.
Längtar tills augusti när vi snart är hemma.
/Manda

Fredag..

Igår fyllde jag 21 år. inget speciellt att fira egentligen, men vi gick iaf ut o åt god mat o såg pirates 4 på bio, mkt bra film. o en mkt bra dag. gosade med Ville på morgonkvisten o han va hur go som helst det lilla knytet. O sen på eftermoiddagen så kom Kribbe igen efter att han hade varit hemma o jobbat två dagar. o så åkte vi ner på stan o hade en super bra kväll bara vi två, vi kan bara vi vill.. :).
Just nu sitter jag själv på rummet o skriver o urgar o läser andra bloggar medans Ville o pappa har far o son mys..
:)
Böjar bli hungrig som bara den så sitter just nu o äter hemkola :P
Igår var det förälrdraträff här på föräldrarenheten, Britt en sköterska här berättade om sin resan, med tre prematurer. Är mega imponerad av henne o det är så skönt att veta att det faktiskt finns dom som forstår på riktigt av alla sköterskorna här.
Pumpningen går skit o jag börjar snart tröttna ordentligt. det kommer varken mer eller mindre just nu, men jag ska verkligen försöka hålla uppe för jag vill ju kunna amma Ville fullt senare.
Ne, jag har inte mkt mer att skriva just nu..
/Manda

Vilket år än så länge..

Idag är det bara jag här i jönköping, kribbe är hemma o jobbar o kommer tillbaka imon, det går bra att vara här själv, bara lite tråkigt att laga mat o äta själv, men men. det får gå. Imon blir det bio pirates 4, den är garanterat bra, allt med Johnny Depp är bra, men han själv som privat person verkar vara ett svon med otrohetsaffärer här o där, sen vet ju bara han själv om detta är sant.. Men men.
Vilket år det har varit hittills när man tänker tillbaka. Året började med illamående till tusen, sen i graviditets vecka 14 så kommer redan foglossningen. När man sedan berättar för personalansvarig på jobbet att man är gravid i vecka 16 o har foglossning, ja då får man som svar att man inte längre kan vara kvar pga detta efter provanställingen, jaha.. 1 april jobbar jag sista dagen på AD-plast, o det känns på nåt sätt väldigt bra just då, trotts att man mår skit när man inte vet hur det ska lösa sig med pengar o så eftersom jag inte varit med i a-kassan tillräkligt länge för att få pengar därifrån. O så visste jag att jag behövde ta kontakt med jävla arbetsförmedlingen o börja söka jobb. Vem vill anställa nån som är gravid o snart ska gå hem? ne, det är inte många. Men iaf, dagen tar slut o sammandragningarna börjar kännas mer o mer o den 11 april kommer Ville. 4 månader för tidigt i vecka 23+2 (enligt papper). Vi kommer få spendera minst 4 månader på sjukhus med lilla Ville o så krånglar såklart försäkringskassan. Ja fy fan. Men tur har vi ändå haft, Ville lever o mår så bra han kan just nu.. O jag hoppas det fortsätter gå lika bra med honom.
Idag fyller min syster 18 år. Grattis!
Observera att denna bilden på henne är endast en månad gammal :).
Saknar denna fis så otroligt mkt tittar på bilderna jag har på honom varje dag, men snart ses vi igen!
Ville utan CPAP
Anledningen till att jag uppdaterar mindre nu är för att internet inte är det bästa.
/Manda

5 veckor..

Idag är det 5 veckor sen Ville kom till världen. o fortfarande är det bra med honom. Han är fortfarande trött efter resan o kräver mer syrgas o även puffar från CPAPen. O läkarna tror att dom drog ner på kortisonet lite för tidigt så blir en till sån kur för att lugnorna ska bli starka o mogna. Maten går fortsatt jätte bra. NU matas han på 40 min o får 15ml varje gång. Idag väger han 1050 gram är 34,5 cm lång och 24,5 cm runt huvudet, så den lille han växer. Har tänkt massa den senaste tiden på att han ska bli stor han med, o det är helt sjukt svårt att fatta. Lilla Ville!
Hos oss är det då inte bättre, städerskan har tydligen varit här eftersom soppåsen va bytt o sådär, men fortfarande lika dammigt. Riktigt förbannad gick jag ner till neo o berättade o fråfade om rum till oss, men har inget hört från dom, somvanligt. Trotts att jag berättat att jag måste äta massa allergitab pga av allt damm o skit här uppe, men men. finns ju inget jag kan städa bort det med, det skulle va toapapper då. men då hamnar det ju på golvet eller nån annanstans. Men nu var det färdig gnällt för den här gången.
Igår var vi hemma hos Sarah o Daniel o fick god mat o härligt sällskap, pojkarna tittade på hockey o flickorna på pensionärsjävlar o fick oss många goa skratt. Tack så mycket för en härlig kväll som bör göras om :).
Nu lite nya bilder här från jönköping.. Inte så många jätrte bra bilder då det ofta är dåligt ljus inne på salen o jag fotar utan blixt.
Bilderna får tala för sig själva.
/Manda

Jönköping..

Nu var det längesen vi skrev nåt här.. I tisdags kom speciall teamet från jönköping o hämtade Villeman för en färd i ambulans till Neo i jönköping. Vi åkte efter med bil. det va sorgligt att lämna den trygga moljö i linköping o dom fina sköterskorna där, man hade ju sina favoriter såklart. Önksar dom kunde följa med. Men men. sånt är livet, man måste gå vidare o lämna plats åt andra. Men det va ju lite pisitivt i det oxå som att han tex va så stark att klara transporten o vi kommer närmare hem.
Transporten gick jätte bra men efteråt va Ville jätte trött o kräver lite mer syrgas o det kjommer vara så de närmaste dygnen, I linköping fick han även mat hela tiden på dropp ner i sonden, men nu blir han matat genom sonden varannan timma så den omställningen gör honom mer trött o att han kräver mer syrgas. Annars ser allt bra ut o flyter på som innan med lite provtagingar då o då.
Vi bodde super fint i Linköping på McDonalds Huset, visst det va en liten bit att gå till Ville, men det gjorde inget alls. O i huset fanns allt. plus att man aldrig behövde trängas i köket eller vid tv.
När vi anlände till jkpg så letade vi upp Neo o Villeman o fick lite info o kort"nycklar" in till neo o till rummet vi bor i på Patient "hotellet", vi blev visade upp hit o det är ett litet rum med två¨sängar en tv o ett badrum. Sen fick jag en bröstpump som jag lånar under vårtiden. Sen åkte vi faktiskt till gislaved. hade inte varit där på precis en månad. O inte sett den nya lägenheten. Det va skönt att komma hem, lite konstigt eftersom det inte är samma som jag lämnade, men våra möbler o sånt så det kändes ändå som hemma. Det går inte berskriva den härliga känslan. O vi visste ju att Ville hade super bra barnvakt så vi sov även hemma en natt. :)
När vi sen kom tillbaka tog vi upp vår packning på rummet o då la jag märke till att där va inte bara jätte dammigt utan oxå smulor kvar på nattduksbordet. Blää. Inte nog med det så luktar badrummet hemskt av typ mögel. Fy fan. Klagomålen har kommit fram till chefen på neo o vi hoppas verkligen på att vi får ett rum väldigt snart. Speciellt eftersom Kribbe snart ska börja jobba lite o då vill jag inte bo här uppe själv o behöva gå själv på kvällarna. Men men.
Ville mår iaf bra, det är såklart huvudsaken. Men är trött på att flytta runt. Först ett rum på förlossningen, sen på special BB, sen McDonalds Huset, nu här på patient hotellet, sen tillslut ett anhörigrum på avdelningen där vi dessutom kan bli utskickade så länge jag inte ammar eller Ville inte bor inne på vårat rum. Vill verkligen att detta ska vara över nu.
Just nu ligger Ville ute hos pappa o myser o jag ska strax gå ner till dom.
/Manda

.....

Idag har det varit en lång dag. Steg upp vid sju för att pumpa käka frukost o sen upp till Ville för lite kängru mys.

Sedan kom mamma, Oscar, Mormor o Morfar.
Mamma hade gjort älg kalpos, fy va gott det va med mat. Mamma mat. Efter maten åkte det Oscar, Kribbe o Morfar till flyvapen museet o vi andra till IKANO huset för lite shopping. Mamma o mormor hittade en del, men jag inget alls, men ska inte handla nåt nu eftersom jag inte vet om jag får nån ersätttning från försäkringskassan. Blir så trött på alla papper o skit. Tur att mamma finns. Hade verkligen inte pallat annars.
När dom sen åkte kom verkligheten tillbaka.

Fy va dåligt jag mår om jag får beklaga mig. Har så dåligt samvete, känns som att alla sköterskor tycker att jag är en dålig mamma för att jag inte är där oftare. Förmodligen bara jag själv som tänker så, men av vissa sköterskor får man verkligen den känslan, det tycker andra föräldrar också. Men vi behöver bli lite ompysslade vi med av våra nära o kära. Men då kommer tanken att det är ju inte vi som är sjuka, utan Ville. Han behöver oss mer än vi dom, men utan dom okar inte vi ta hand om Ville. åhh jag blir så trött på alla tankar. Kribbe säger
- Sluta ha dåligt samvete.
Men det är fan lättare sagt en gjort.

Vågar knappt skriva det, men varje gång jag ser en gravid stor fin mage så börjar jag gråta. O alla i Linköping är fan gravida. O jag tror hela tiden att allt är mitt fel.

Jag är jävligt trött på mig själv helt enkelt.. O det känns som att vi aldrig kommer att komma hem.

Ville mår i stort sätt bra, varit lite jobbigare idag för honom då han har vanligt CPAP läge ist för dom små puffarna, men han måste vänja sig o klara de vanliga till transporten till jönköping.


/Manda

Fredag..



Kom precis från Villeman. Myst lite med pojken vår. Snart sängen för upp tidigt imon till honom o mysa igen innan familjen kommer. Mormor o morfar, Mamma, Oscar o Mathilda. :D Mamma har gjort kalops. mm. Så sugen jag varit på det. Länge.. Får väl se vad vi hittar på: det ska bli fint väder så blir nog utomhus en del så då kanske man kan få lite färg. Hehe.

Pratade en snabbis med läkarn idag o dom har kontakt med Ryhov o vi kanske kommer dit redan på måndag. :D Sköterskorna här ska ringa i helgen o så ska jkpg sen ringa upp oss o så ska vi få en kontaktperson osv. Känns både bra o dåligt att behöva "flytta" igen. Bra för att vi kommer närmare hem så att till o med jag kan få komma hem över dagen o Kribbe kan få jobba lite. Men jobbigt för nu har man lärt känna sköterskorna o miljön här, o vi trivs jätte bra på McDonalds Huset. Sen kommer vi ist bo på avdelningen, som säkert kommer bli bra det med. Bara vi slipper dela rum. :S ..


Jag hade tråkigt.. :)


Iväg o käka på ikea..


Pappamys :)


Apparatur..


Allt ser just nu bra o stabilt ut med Ville. Värre är det med mig som fortfarande inte kan släppa att jag inte är gravid längre som jag hade tänkt va ett tag till. :(

God natt!


/Manda

Random pics :)

Syster min tyckte att vi la ut för lite bilder. Så detta blir ett inlägg med bara bilder. :)


Ville suger på tummen i pappas famn.


Utslagen o sover gott efter operationen, fina killen.


Stolta föräldrar.





3 maj stor dag för Ville. Då slapp han respiratorn o fick istället sipap så nu andas han helt själv. :)








Blåser bbubblor :)








Nu har han bara ett dropp. Evalac.


Respiratorn på högfrekvens för att vädra ur lungorna.


Syresättning, puls och blodtryck.


Här va han väldigt svullen. Av medicin som skulle stänga ductus.


Liten fot tittar fram.











Mys hos mamma.


Mamma har hjälpt till att vända Ville o bytt blöja, den minsta är för liten o denna för stor, borde finnas en mellan dom :).

Vi har btw skickat in papprena till skatteverken om Villes namn.

Ville Elias Björn Ahlqvist <3


/Manda

Farsan skriver på Villes 3 veckors dag:)


idag har det varit en bra dag! :):)

dagen började med att personalen ringde upp oss, och vi blir lika oroliga varje gång vi ser deras nr på våra telefoner, man börjar direkt undra vad är det som har hänt?

Men det var bara ett samtal om att en läkare ville prata med oss o förklara läget.
så vi traskade upp och hälsade på Ville gubben först och sedan hade vi ett litet möte.
Läkaren tyckte att allt såg bra ut och att han inte har haft någon mer blod i avföringen vad dom kunnat se, så hans magsår (vad dom trodde var orsaken till att han haft blod i avföringen) hade läkt, så dom skulle börja ge honom bröst mjölk igen.
Samt att vi gjorde upp ett litet schema för hur o när vi ska vara uppe hos honom för att minska stressen för oss själva, givetvis är vi välkomna när vi vill på dygnet och får stanna hur länge vi vill också.
men blir ju lite lättarer att följa ett schema så att man får lite rutin i vardagen också.

efter mötet med läkaren så var vi på föräldrarkurs med 2 andra par, där fick vi berätta lite kort om hur allt hade gått till samt höra deras historier.
det var väldigt intressant.
´
frammåt 18:00 var det äntligen dax för mig att få hålla i MITT BARN för första gången utanför kuvösen och känna honom imot mig.
allt gick väldigt bra och jag bara låg o njöt av stunden att ha honom mot mig.
han verkade också tycka att det var skönt för han somnade in väldigt fort och höll sig oroligt lugn och bara njöt såg det ut som.

//Pappa Kribbe

Läkarna hade tagit en bild på honom när han har ögonen öppna och hängt upp på väggen.

Ville med öppna ögon:)


där lyfter dom precis ut Ville till mig:)



där ligger far o son:)



Far o Son sover gott.


Ingen rubrik..



Stressad hela tiden och dåligt samvete. Arg o ledsen för att jag inte längre är gravid fastän jag borde vara. Lycklig för att Ville just nu mår bra.. Ja jag har skrivit liknade innan, men det är sånna känslor som kommer hela tiden och idag varit väldigt starka.

Vi ska ihop göra ett schema för dagarna så att vi får ordentliga rutiner för att förhoppningsvis minska min stress. Ska även kontakta Annika (kuratorn) för att prata av mig lite. Kan kanske vara skönt, vet inte ännu. Sen ska jag oxå kontakta en masörska för taktil massage. Vi får det även lite billigare o hon kommer hit så behöver inte ta mig nånstans.

Ville slutade inatt igen att få mat då gallfärgad gega i magen fanns kvar när dom kollade. Men ingen infektion o ingen blod i avföring. O tarmarna rör på sig. Dom vill bara vara försiktiga. Ist'llet frå han näringsdropp o fett. Men nu väger han bara 1000g så det märks att han behöver sin mat. Men men. Idag har han varit så goo den lille ungen. Kvräver dock uppmärksamhet hela tiden. Känna närhet. Så när inte vi är där o håller om honom så får sköterskorna göra det. :). O hans napp får man absolut inte ta ifrån honom, då blir han förbannad. Nu när han fortfarande ligger i respiratorn o har tuben i halsen så kan han ju inte få fram några ljud, tur är väl det kanske när man ibland måste ta hans napp. Otroligt gulligt nu, men jobbigt ifall han fortsätter. Han ska dessutom samtidigt som han suger på nappen suga på fingrarna. ja vad säger man. Knäppgök. Kribbe hade napp o jag tummen så Ville har båda. Han håller så fint i sin napp med. Ja det va härligt att se att han idag va så lugn. Igår solade han ju hela dagen o det tycker han inte om, han vill vara ombonad o en hand på sig.. Riktig gos kille. Men om allt fortsätter o han mår bra så får han snart igen komma ut till oss, o det är bra för oss alla tre, såklart är det mest för Villes skull.Ska snart upp till honom igen o säga god natt.

Sitter just nu o kikar på min KexChoklad Hallon, men vet inte ifall jag vågar smaka.. haha.

Idag har min mamma o moster städat ur våran gamla lägenhet o ska imon till nya o plocka lite. Slår vad om att det kommer vara super fint när vi kommer hem. ;). Längtar som ****.. Dock kommer vi nog inte hitta nåt :P. Ni får sätta lappar på skåpen så kanske vi hittar :).

Helgen som kommer så säger min mormor o morfar Villes gamel mormor o morfar att dom ska komma hit, jag vet hur mkt min morfar avskyr sjukhus. Men det ska nog gå bra :).


/Manda

<3Ville
<3Kristian

RSS 2.0