11 veckor..

För 11 veckor sen alldeles precis nu vid 13.06 föddes lilla Ville, 29 cm lång (kort) 696 gram 22 cm runt huvudet.
Idag 11 veckor senare är han 42,5 cm lång väger 2440 gram o 30,5 cm runt huvudet.
Helt fantastiskt.
Mindre fantasktiskt är det på salen just nu, eller salarna. Båda akutsalarna är fulla med fyra platser i varje varav tre barn är jätte dåliga.. Inne hos oss är det två som sköterskor o läkare står över hela tiden så att Ville o hans kompis Frans blir liksom bortglömda.. Dom passar inte riktigt in där. det skulle finnas nåt mellan ting. men men. Sköterskorna är oxå stressade o det märks jätte väl. Nåt som ofta glöms för Ville o Frans är deras mat o vilken tid dom äter, o då¨känns det som att vi föärdrar behövs där hela tiden för att barnen ska få sin mat osv, men samtidigt som man inte vill sitta där för man känner sig så ivägen, o vi blir ofta utkörda bara sådär utan någon som helst förvarning mitt i blöjbyten osv. Nu hade man önskat att vi va hemma o att allt va över.
När vi va hemma lördag till söndag så har vi ju ringt in o kollat hur läget varit med Ville, sköterskorna säger att det bara går bra o att han är lung trotts att det varit strulit på salen, men när man frågat Frans föräldrar så har VIlle känts lite störd då han har plingat väldigt mkt.. Men men: Jag vet att sköterskorna gör sitt bästa, men för oss o barnen är detta jobbigt.
Ville mår iaf väldigt bra. Han tränar ur CPAPen 1-2 timmar x2 om dagen med syrgas på tratt o med CPAPen ligger ham mellan 21-26 % i syrgas, 21 är ingenting, det är vad vi har i luften, o ofta ligger han så bra att han inte behöver nån syrgas. :D Helt otroligt.
Alldeles prcis hade Ville ögonundersökning, o Birgitta (från ögon) är nöjd o kan inte se att det blivit värre, så en ny undersökning på torsdag igen o sen blir det kanske bara en gång i veckan ist för två gånger.
I fredags hade vi midsommar firande på neo, alla tog med sig nåt o vi fick ihop en riktigt midsommar måltid, fruktansvärt trevligt o gott vart det. Det ska lätt göras om. ;)
Jag hoppas stämningen snart blir bättre här.. Tills dess får vi försöka göra det bästa utav situtionen..
LIte bilder..
Hos pappa
Hos pappa
Hos pappa
Hos pappa
Hos pappa
/Manda

71 dagar..

Helgen förra veckan blev inte alls som jag hade tänkt mig. Vaknade på lördag morgonen o kände mig väldigt allergisk i ögon o näsa, tog en allergitab o gick till Ville. Vägde honom o hade honom hos mig medans jag matade honom. Då kommer Kribbe o frågar om jag är förkyld, då blev jag livrädd. En vanlig liten förkyldning för dessa små o infektionskänsliga kan vara riktigt farligt. O på fredag kvällan hade Ville krånglat massa med syresättningen. Upp till 100 o ner till 80. Mkt konstigt för Ville som på senare tid varit mkt stabil. Detta började även på lördag morgon igen o han va varm. Läkare o systrar bestämde sig för att ta ett CRP (snabbsänka, infektions prov). Medans dom gjorde detta packade jag, mamma skulle komma så tänkte att jag åker hem med henne. (CRP visade inte på att det va nån infektion, skönt). Sagt o gjort o det kanske var bra det för när jag kom hem va jag dödstrött o spydde. Förkyldningen höll i sig o på tisdagen gick jag till vårdcentralen, vi konstaterade att det rörde sig om ett vanligt förkyldningsvirus o jag ringde till Neonatal för att se lite hur dom ser på saken, en förkyldning är ju nämligen som mest smittsam innan den ens brutit ut. Dom sa att jag kunde vara på neo, men att jag då fick ha munskydd på mig o inte röra vid Ville, så jag stannade hemma några dagar till. I fredags vid halv elva så kom mamma o plockade upp mig o vi åkte till jönköping efter en vecka i gislaved som sjukling.
Vilken känsla..
Under tiden jag inte va på sjukhuse va såklart pappa där o man gjorde två ögon undesökningar o det ser inte så bra ut. Man har skickat video o foton på ögonen till Linköping (tror jag) o på måndag imon gör vi en till för atts e om det blivit värre isf blir det nog operation o förhoppningsvis finns det plats i linköping där vi varit innan. Vi blit bara där i nåt dygn isf. O imon kanske ögonen ser jätte bra ut, men om nån vecka är det sämre igen, man kan aldrig riktigt veta. O behandligen kanske inte ens hjälper.
Jag som hoppades så på att vi skulle slippa detta. O så är jag själv här imon med, pappa är hemma lite.
Ville mår förutom ögonen jätte bra. Han har ju inte ont av förändringarna på ögonen, det är ju bara hans syn som man försöker rädda, bara o bara. Men men. Han mår iaf bra o vi har börjat träna ur CPAPen. 30 min x2. Plus att varje morgon när vi väger honom så tar vi bort den i ca 10-15 min. :-). O han fixar det bra o njuter till fullo.
Just idag väger han 1997 gram o får 44 gram mat, inte längre bröstmjölk utan ersättnign, så magen är lite segare, men han fixar det o verkar inte störas av det.
Igår lördag så va Karin o Jonas här, dom  kollade in Ville en snabbis o sen fikade vi på espresso house o gick en liten runda på a6. Jag köpte mig en bok, får se om det är nåt att läsa..
Mamma har hittat vaggan med stort V. precis en sån jag tittat efter, den blir perfekt För Ville den första tiden. Vit o fin, med grön klädsel till :-).
Under tiden som jag va hemma fick jag iordningn en del i lägenheten o Villes rum, nu ska där bara inredas o så. Moomin tema blir det. :-)
Ville är förresten för tillfället av med alla sina elektroder, han behöver inte dom, eller rättare sagt, systrar o läkare behöver inte dom för att hålla koll på puls osv.. :-)
Här kommer lite nya bilder.
Stor, men fortfarande liten.
Stor, men fortfarande liten.
Stl 40 sitter just nu perfekt.
Stl 40
Morgon vägning.
Morgon vägning.
Hungrig?
Hungrig?
Hungrig?
Nöjd.. :-)
Nöjd?
Utan CPAP o sond o mys med mamma :-)
Utan CPAP o sond.
Utan CPAP o sond.
Utan CPAP o sond.
/Manda

BPD och ROP..

Bronkopulmonell dysplasi (BPD) orsakas av att bindväv växer in i lungalveolerna och därmed gör lungorna stelare och försämrar utbytet av syre och koldioxid. BPD drabbar inte enbart prematura barn utan förekommer också i enstaka fall hos fullgångna bebisar.

Det är inte klarlagt vad som orsakar BPD, men man misstänker att övertrycket från respiratorn (barotrauma) och för hög syrgaskoncentration är viktiga faktorer som kan utlösa sjukdomen. Dock förekommer sjukdomen även hos barn som inte behandlats i respirator, så det finns säkerligen okända faktorer som också utlöser sjukdomen.

BPD är vanligare ju mindre prematuren är, och de som behöver intensiv behandling med respirator kort efter förlossningen löper allra störst risk.

Behandling

BPD behandlas huvudsakligen med en väl övervakad respirator där idealt tryck och syrgas noga följs. Barn med BPD måste sedan försiktigt avvänjas från respiratorn. Oftast sänker man syrgasen med bara ett par procent i taget till dess att barnet själv klarar att andas. Då blir det lång CPAP behandling o sedan syrgas genom grimma.

Prognos

Prognosen för barn med BPD varierar mellan allt från symptomfria till mycket allvarligt och fatalt. Lyckligtvis har BPD blivit alltmer sällsynt och symptomen lindrigare. De allra flesta har mycket lindriga former av BPD och påverkas endast i begränsad omfattning av sjukdomen, men andra drabbas hårdare.

Dessa barn kan behöva extra syrgas till de bli 1-2 år gamla. Den goda nyheten är att lungorna växer under hela uppväxtperioden,, så statusen förbättras med åldern, allteftersom att ny, frisk lungvävnad tillkommer. Vissa studier har visat på ökad mottaglighet för luftvägsinfektioner upp till 4-5 årsåldern.

För de värst drabbade är dock utgången fatal. Om sjukdomen fortskrider så leder det till allt högre belastning på hjärta och lungor, samt syrebrist, varför slutet ofta kommer i form av hjärtsvikt. Det är dock idag mycket sällan man ser så svåra fall.

ROP (Retinopathy Of Prematurity), på svenska något fritt översatt "Retinasjukdom till följd av prematurfödelse". ROP är en skada på ögatorsakat av att blodkärl vuxit på ett felaktigt sätt och orsakar ärrbildning på näthinnan eller näthinneavlossning. Ögats normala tillväxt är betydande i vecka 28-30 och under denna period är därför ögat känsligt för störningar i form av höga syrgasnivåer, medicinering samt temperaturväxlingar. Man ser skadorna tidigast kring v37, och kan behandla tillståndet med laser för att minska risken för näthinneavlossning. Som flera olika typer av skador graderas ROP från 0 till IV. Där fyra är den allvarligaste graden och noll innebär att det inte finns någon påverkan alls.

Barn som är födda för tidigt löper betydligt större risk att få skador på näthinnan än vad som hittills varit känt. Det är en svensk kartläggning som visar att fler än sju av tio barn födda före graviditetsvecka 27 drabbas av synproblem, och hos 34 procent av dessa är ögonsymtomen allvarliga. Näthinneskador är en av de vanligaste och mest fruktade riskerna för barn som föds för tidigt. En orsak är att ögats slutliga utveckling sker relativt sent i graviditeten mellan vecka 28 och 30, det vill säga efter det att många för tidigt födda hunnit födas.

Sjukdomen som kallas ROP (ung. retinasjukdom – retina står för näthinnan till följd av prematur födelse), uppmärksammades särskilt under 1940-talet när kuvöserna började bli allt vanligare i behandlingen av små och för tidigt födda. Över 12 000 barn i hela världen blev blinda på grund av att ögonen skadades vid kuvösbehandlingen. I en studie kunde amerikanska forskare sedan konstatera att alltför stora mängder syretillförsel i kuvöserna skadade de små barnens ögon. När syrehalten drogs ned minskade också antalet fall av ROP. Dessvärre minskade dock inte denna åtgärd ögonriskerna för de för tidigt födda barnen.

 

BPD är då en sjukdom VIlle har o ROP är det man kollar efter på ögonundersökningarna. Än så länge har han lite förändringar på ena ögat.

VIlle mår bra o vägde idag 1639 gram. Han håller sig bra varm utan värme- vattenmadrassen o med kläder på istället. Kribbe tog med sig en kartong full med kläder efter Joel o Calle, så det har jag rensat ur o behållt det jag vill ha, det va väl hälften ungefär :P. Ska tvätta upp allt på måndag o ta hem det som han inte behöver här, som är för stort o så, o det minsta blir kvar här så han kan använda. :)

Fullfart denna helgen, i Tordags va Linda o Marcus här med barnen, IDag tog vi en fika med Iaa, Imon Lördag kommer farmor o farfar, även mormor en snabbis, o på Söndag kommer Karin o Jonas.

Goding :)

/Manda

 

 


Stora killen..

Ville gör framsteg varje dag, han är så duktig. Läkarn på ronden i morse va jätte nöjd med honom. :)
Idag väger han 1577 gram.
O på ronden sa dom inte så mkt, han får fortfarande sina mediciner o ligger mellan 21 o 30 i syrgas o det är jätte bra. 21 % syrgas finns vanligtvis i luften.
Ville ligger inte längre i kuvös, haha, jag kan knappt fatta det. Känns hel knäppt :D
Han ligger i en säng med värmemadrass o det går jätte bra.
Igår badade ju Ville, skönt va det allt ;)
Här kommer litte bilder.
Ville innan bad
Ville innan bad
Förberedelser
Förberedelser
Bad
Bad
Bad
Bad
Bad
Bad
Bad
Bad
Ville i sin säng, han ska inte ha kläder på sig, men var tbungen att testa bodyn, som va lite stor fortfarande :)
I sin värmesäng
Nerbäddad
/Manda

8 veckor..

Jag skriver hör alldeles föör sällan. jag vet, men det hinns inte riktigt med, speciellt inte när jag är själv här.
Ville ska ha mat var tredje timma o där emellan sa man själv ha mat o kanske at sig ut en sväng osv.
Men dagarna går på så sätt jätte fort, man hinner knappt reagera o det är positivt.
Idag kommer nog mamma o Tommy hit får se vad man hittar på då.
Försäkringskassan har fortfarande inte räknat färdigt på min inkomst ännu, hur svårt kan det va, så nu är min mamma så trött o förbannad på dom att facket är indraget, tur att dom finns. Dom är guld värda (IF metall). NI som inte är med i facket o tycker det är skit, ja vänta bara tills ni sitter i en sits då det hade varit bra att ha dom. Dom är faktiskt jävligt bra att ha o göra med. Att inte vara med i facket är nästan som att inte ha en advokat i rätten.
Ville mår fortsatt bra, han är idag 8 veckor gammal o i vecka 31+2.
Tiden går fort..
just nu myser han med pappa o senare ikväll ska han få komma ut till mig.
Innan det ska han få sig ett ordentligt bad, lilla skitgrisen :).
Det räcker inte alltid med lite tvättlappar.
Ville fick en liten body av sin farmor som vi ska testa idag med, för den är nog faktiskt snart för liten.
Idag väger han 1515 så han har inte gått upp så mkt från igår snarare gått ner ett gram, men han brukar göra jätte kliv istället.
Dom ska ju inte ha kläder när dom ligger i kuvös o så, men han ska få testa den iaf.
Läkarna o sköterskorna har till och med börjat prata om att träna ur CPAPen.
Det sker inte nu med detsamma, men inom kort tror dom.
Man börjar då med 15 min som sen ökas unnan för undan. :P
Nu är här fullt på alla salar o föräldrarum, så jag håller alla mina tummar o tår för att slippa flytta.
Jag har slutat pumpa, o det är såå skönt att slippa det :).
Kommer ju till o med mer när jag gör det för hand.. :P
Vi va hemma fredag till lördag, skönt som alltid.
Lördagen spenderades hemma hos mamma med slapp o sen grillat innan det bär tillbaka till jönköping igen.
Lägenheten är jätte fin o jag längtar så tills vi bor där allihopa.
/Manda

Torsdag..

Idag kom Gurra förbi innan han hämtade flickan som kom med tåget.. Vi käkade ute, plankstek blev det för alla o gott var det. Trevligt.
Igår va ju moster med familj här o vi hade picknik o stadsparken o massa mys med Rambofisen!
Åh va jag saknar den hunden, kan inte fatta att om några månader så är vi tillsammans igen, plus en liten till. Ville såklart. Kan inte annat än längta. :)
Idag fick jag även reda på att gravidförsäkringen inte täckte detta.. såklart. Så vi ska lätt ha pengarna tillbaka.
Idag väger Ville 1410 gram, helt otroligt, snart 1,5 kg. Lite för er, men mkt för oss.
Bredvid ville ligger en stor bebis (40 fulla veckor i magen) o han mår sämre en lille Ville.
Det gr så ont i hjärtat att se denna stora fina bebis vara så sjuk.
Jag har varit så svartsjuk på mammor o pappor som åker hem med sin bebis efter en hel graviditet,
men nu förstår man att det inte alltid blir så fastän dom fick vara kvar i magen.
Håller verkligen tummar o tår för denna bebis.
Det är fortfarande lite stimmit inne på sal 9, om inte annat så är det bara jävligt trångt, o vi hamnar lite i skymundan. Vilket jag blir jävligt irriterad på, det ska fan inte bli så. Hoppas det blir bättre snart annars blir jag förbannad. Försäkringskassan i Gislaved ska förresten snart få sig en spark i röven..
Mina pojkar myser o sover gott o jag ska ta mig en powernap.
Lite bilder först..
Nakenfis.. dax för bad.
Ville ligger till bröstet första gången o fick "testa lite". Han tyckte det va så mysigt att han somnade på en gång :)
/Manda

Kaos!

Idag är det kaos på neo. Två snitt varav ett tvilling par. o Vips så var det fullt på akutsalarna. Jag blev skit stressad av att sitta inne hos Ville när all personal oxå va stressade o sprang runt o försökte göra det bästa utan situationen. Stackars Ville verkade oxå stressad, klart att han oxå märker att det händer massa utanför kuvösen. Hoppas verkligen att det lugnar sig snart o att vi slipper flytta, får hoppas att föräldrarummen räcker, annars vet jag inte vad jag gör. Ville mår annars bra, han är völfigt bestämd o det tar på hans krafter så det plingar en del hos honom. Speciellt igår pga ögonundersökningen, han va trött efter den. Men även idag då när han säkert känner av stressen utanför. När jag matade honom innan så fick jag lämna lite mat i sprutan för att dom skulle ha lite till efter hans mediciner som fick dröja lite, o det blev jag faktiskt lite sur över. Men men.
Ögon undersökningen igår va hans första o det gör dom på alla barn födda innan v 32, man gör det en gång i veckan hela vård tiden. Man kollar efter förändringar i ögonens kärl (tror jag) o blir det för mkt så måste det behandlas med laser o då i Stockholm. förändingarna kan oxå dra tillbaka själva o det är vad man vill. Så vi håller tummarna.
Ville vägde i lördags 1360, men fick sen vätskedriviande o gick ner till 1320, sen 1335, sen 1346 o idag 1345 så han är lite snål med uppgången nu, men vi ska öka maten imon så får vi se vad som händer. Annars är allt bra. Ögonen såg förövrigt bra ut just nu :D.
Just nu sitter jag o väntar på min moster med familj som har packat med sig picknick, perfekt väder för det.
Dom ska såklart checka in Ville oxå. Min moster såg Ville bara några minuter gammal o nu är han snart två månader o en decimeter längre :). Rambo har dom med sig oxå ;).
Pappa borde snart va på väg hit oxå.
Jag har mer o mer börjat kalla oss pappa o mamma, för det är ju vad vi är.
Men fortfarande svårt att förstå o inse det.
Bilder skippar jag denna gången oxå, kanske ikväll.
/Manda

RSS 2.0