Våga älska..

Har idag suttit o tänkt tillbaka massa på tiden på sjukhuset.
Först nu fyra, fem, sex, sju och åtta månader efter förstår jag hur jobbigt det va, hur nära det va att vi inte fick med oss Ville hem.
Varför varför varför?!
Varför vi, varför du?
Varför kan jag inte sluta tänka på det?
Varför kan jag inte släppa det?
Men du lever, du mår bra, du mår hur bra som helst! Du är som vilken bebis som helst.



Våga älska
Hur ska jag kunna älska dig när jag inte vet hur allt ska bli
när jag inte ens vet om du kommer att få leva
Du skrynklar ihop ditt lilla ansikte och skriker i respiratorn
men det hörs inga ljud
Hur ska jag våga älska dig när varje nedgång blir till ett avsked i mitt hjärta
När varje småsak
en bekymrad min
en pipande apparat
säger att det är dags att ta farväl
Lilla vän
där ligger du alldeles ensam och har inte ens mamma som förmår att älska dig
Förlåt.
Tina Wiman
/Manda

..


Gud ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
Och förstånd att inse skillnaden.

Pappa.. Morfar..

Ville har somnat o jag tittar på en gammal Disney klassiker. Snart ska gubben väckas för att åka till jobbet stackarn.
Idag har jag o Ville varit o kollat runt i lite affärer.. Det blev en del inhandlat. Så som: Tomtedräkt, haklappar, hoppgunga o lite fina kryddor. Sedan va det dags att göra middag, det blev kalops, potatis o rödbetor. Mmmm.
Det har oxå varit en tung idag, har tänkt mycket. Tänk på pappa. Tänkt på cancer helvete. Tänkt ännu mer på papp. Vill ha dig tillbaka.
/Manda

Dagarna går..

Det är många som läser bloggen nu, närmare 50 unika besökare igår.. hihi.. Synd bara att jag inte har så mkt att berätta bara.. Ville är hur go som helst o har börjat äta bra igen, så nu är jag väldigt nyfiken på vikten :-)
Men jag undrar hur månge det är av dom som verkligen bryr sig om oss o Ville?
Vet nämligen att någon/några som läser för att försöka hitta fel osv..
Vad jag vet så är det inte förbjudet att skriva ut Företagsnamn, har aldrig använt några privata namn.
O dessutom så är det dom själva som gjort fel.
Jag sa.. (kort version)
-Jag är gravid och har foglossning.
Jag fick till svar..
-Då kan du inte vara kvar efter den ? april för vi vill utbilda folk på längre sikt, men hör av dig efter din mammaledighet..
Jag kan inte förstå vad jag har gjort för fel alls, jag har sagt som det va, med exakt de orden jag fick höra det med..
Jag fick alltså inte till svar..
-Du ska ju ändå inte vara kvar efter den ? april, klarar du av arbetet tills dess?
Det värsta är att min sambo får reda på saker innan mig, saker som gäller mig? hm, frågan är om det är rätt.
/Manda

Veckorna går...

Dom senaste veckorna har varit helt knäppa.. O jag måste säga att det finns människor utan dess like. Säger att jag gör stora fel hit o dit, men egentligen så ligger de allra största felen hos dom själva. Misstag i form av ord och text har bara skadat er själva, ändå försöker ni få mig att tro att allt bara är mitt fel. Jag kan medge att jag har använt vissa ord på ett fel sätt såsom felstavning osv.. Men men, Ville mår bara bra, svårt att veta vad man ska skriva om honom nu för tiden. Ett tag sen vi vägde honom, men på fredag tror jag det va dags igen, ingen jätte koll, får alltid ett sms dagen innan :-).
I veckan har vi nästan bara varit hemma, men i torsdags förmiddag plockade Malin o Oliver upp mig o Ville o vi begav oss till Veronica o Holger dit även Caroline o Liam kom. Veronica bjöd på lunch i form av ost o skinkpaj o till efterrätt kladdkaka med fruktsallad o lite kakor :-) mmm.. En otroligt bra dag o så skönt att komma hemifrån. snart dags att börja packa igen, men inte bara det, måste ta tag i körkortet.. Måste måste måste! Kan bara inte bo på landet utan.. Ändå 6 km från Gislaved.. Nehe, nu ropar min käre son på mig. Dags att agera.
/Manda

Yttrandefrihet?!?!?!

Har folk glömt bort?
/Manda

Tisdag..

Sitter hemma i soffan med början till huvudvärk o äcklig mensvärk.. fy....
Två alvedon o hoppas på att det släpper..
Mina pojkar ligger o sover, men den stora ska snart upp o åka iväg till jobbet o jag ska snart krypa ner.
Idag har min fina Iaa varit här, vi har tjötat, busat med Ville, lagat mat o tjötat ännu mer. Åh vad jag saknar henne nu när hon dragit iväg till Halmstad. Inte så långt dit egentligen, men det blir att man inte träffas så ofta såklart..
Får bli att man åker ner själv en helg o myser o tjötar bara vi två nångån :).
Igår va jag på gamla älskade jobbet som jag va dum o slutade från o började AD-plast där jag sen fick sluta.
Ja ja, nog om detta, va iaf o hälsade på i lägenheten på Ängsgatan. Ett år sen jag va där o jobbde sist. Blir nog att börja vikariera lite på helgerna.
I lördags var det dop som stod på schemat. Dagen bara sprang iväg, men allt blev lyckat. O Ville höll humöret uppe i kyrkan, men sov som en stock på kalaset, men när alla sedan hade gått hem på kvällen o vi skulle plocka undan lite, ja då slog Ville upp ögonen o va super pigg.. haha. :)
Nehe, skjutsa in lite bilder sedan väcka mannen..
/Manda

Dop..

Dopet närmar sig med storm steg, endast två dagar kvar tills den stora dagen..
Igår kom Villes ena fadder Timo influgen enda ifrån Umeå. o han är här över helgen.
Imon är det bak o planering o även andra förberedelser som gäller.
Ville är nu frisk men har istället börjat få lite utslag i ansiktet. Ja ja, han lär vara superfin på lördag ändå.. ;-)
Igår var det samtal med prästen då vi gick igenom allt, Ingemar (prästen) tog även Ville i sin famn för att mysa lite, då sätter Ville igång med att braka loss i byxan, haha, att vi skrattade.
Tycker att vi kan ha en såkallad frågestund.. O jag ska försöka svara på allt jag kan..
Så alla ni som läser o har tankar o frågor, fråga!
/Manda

Torka..

Jag har börjat tappa lite vad jag ska skriva om.. Kan inte ni som läser hjälpa mig på fötter igen..
ramdom bild. Helsingfors februari 2011
/Manda

Fredag..

Besöket på bvc igår va bra.. Ville verkar gå upp i vikt igen.. 200 gram på tio dagar. Så nu står vågen på 6260 gram o längden blev 57 cm.
Han känns även piggare vilket känns skönt, hoppas han är frisk tills dopet som är om en vecka. Idag har han varit pigg men inte ätit super bra, men han har nog fått i sig tillräckligt iaf..
Idag har vi inte gjort så mkt, har diskat, vikt tvätt o tvättat. Annars har jag mestadels suttit framför tven.. Gött.
Imon ska jag se om jag kan få mig en härlig sovmorgon ;-).
/Manda

Torsdag..

Har en liten hemma som nu varit förkyld i en och en halv vecka.. Stackarn, men han verkar klara det bra.. Förra veckan va vi uppe på barn medicin o han fick en liten dos betapred o en inhalation med adrenalin. O jag vet faktiskt inte vad det skulle va bra för.. haha. O med oss hem fick vi slemlösande hostmedicin.
I måndags förra veckan så va vi på neo besök.. Han hade då gått ner igen.. blää. O dom kunde inte heller hitta nån förklaring till att han inte vill äta.. Men vi bestämde oss för att testa att börja med spiro vätskedrivande igen. Tvåkapslar om dagen, detta för att han kanske samlat på sig lite vätska i lungorna. O antingen var det de som gjorde att han inte ville äta, eller så va det förkyldningen som kanske legat latent i kroppen o äntligen brutit ut, eller för att vi nu har fått bra o varierade mat rutiner..
Morgon: Gröt med päron pure.
Förmiddag: Ersättning
Lunch: Rotfrukstpure
Kväll: Ersättning
Sen kväll: Välling.
O han äter fulla portioner nästan varje gång. Så nu hoppas vi på viktuppgång när vi idag ska upp till bvc.
Dopet börjar närma sig, o jag börjar bli nervös.. Man vill ju att det ska vara helt perfekt. Haha. Igår Köpte jag den fina dopklänningen som han ska ha. Gästlistan är klar. Så nästa vecka blir det att handla o fixa o dona. Men det ska bli kul.. :-)
Hde min fina syster här i söndags o måndags. Vi åt mat tittade på film och tjatade långt in på natten. PÅ måndagen gick vi o fikade på Linnea. Mys. Ville är väldigt förtjust i sin moster :-)
Nehe nu blir det att fixa här hemma o sedan bege sig ut på stan o bvc..
/Manda

RSS 2.0